In een eerder bericht, hebben wij al geblogd dat een werkgever een werknemer kan ontslaan wegens bijvoorbeeld een stomme tweet of een Facebook post of door het gebruik van andere social media.
Ontslag door social media
In de rechtspraak is het voorbeeld te vinden van een werknemer die op Facebook postte:
“Ik heb me net ziek gemeld. Nu lekker shoppen met mijn moeder in Amsterdam”
Dit heeft tot een ontslag op staande voet geleid. Ook zijn er voorbeelden te vinden van discriminatie via social media, zoals Facebook en Twitter.
Wat kun je als werkgever doen om dit te voorkomen?
Helemaal voorkomen kan niemand garanderen. Wel kun je als werkgever bijvoorbeeld een social media beleid / protocol opstellen waarin duidelijke afspraken gemaakt kunnen worden over wat werknemers wel en niet op social media platforms kunnen delen. Op deze manier is het voor alle medewerkers duidelijk wat wel en niet online kan. Mocht zich een vervelende tweet voordoen of een discriminerende Facebook statusupdate, dan kan je als werkgever teruggrijpen op het social media beleid en sta je sterker dan wanneer er helemaal niets is vastgelegd over social media.
Wij kunnen werkgevers behulpzaam zijn met het – juridisch correct – opstellen van een social media beleid / protocol. U kunt terzake geheel vrijblijvend contact met ons opnemen. Wij zijn u graag van dienst.
05-03-2014