Soms wilt u om welke reden dan ook een reeds aangekocht product ruilen. Wij krijgen wel eens de vraag gesteld of er een ‘recht’ om producten te ruilen bestaat.
Geen recht om producten te ruilen
Kort gezegd bestaat er geen wettelijk recht om producten te ruilen. Dit betekent dat een verkoper niet verplicht is om een product terug te nemen als u het om welke reden dan ook toch niet wilt hebben. Soms kunt u overigens wel ruilen, indien dat is overeengekomen. Vaak dient dat overigens wel te geschieden binnen een bepaalde tijd en alleen indien u het product niet gebruikt hebt. Ook mag het product bijvoorbeeld niet beschadigd zijn.
Het kan dus handig zijn om voor de aankoop te vragen of er een overeengekomen (dus niet wettelijk) recht op ruilen is en welke voorwaarden hier aan verbonden zijn. Met name ten aanzien van ‘grotere’ aankopen kan een dergelijke voorbereiding geen kwaad.
Koop via internet
Het bovenstaande geldt voor aankopen in een fysieke winkel. Ten aanzien van koop op afstand, zoals koop via het internet, kunt u vaak gebruik maken van de zogenoemde ‘bedenktijd’. Binnen deze bedenktijd kunt u het gekochte product dan wel ruilen. Dit is dus een verschil met de koop in een fysieke winkel. De bedenktijd voor consumenten is sinds 13 juni 2014 veertien (14) dagen. Wij hebben reeds eerder geblogd over deze bedenktijd voor consumenten.
Non conformiteit
Indien een bepaald product ondeugdelijk is, ofwel non conform, dan gelden ook weer andere regels. U heeft namelijk recht op een goed werkend, conform product. In een dergelijke situatie kunt u recht hebben op een gratis reparatie of een nieuw product.
Heeft u vragen over het bovenstaande of wilt u terzake meer informatie ontvangen? Neem dan eens geheel vrijblijvend contact met ons op. Wij zijn u graag van dienst.
Legal8
088 – 88 3 8888
13-08-2014